Gratis fietsen in Brussel?

Tegen de zomer moeten de eerste 1.200 openbare huurfietsen in het Brussels Gewest rondrijden. JCDecaux twijfelt niet aan de slaagkansen van het project. De Brusselse gemeenten zijn niet even enthousiast.

NABB gaf in 2006 op haar Nederlandse website aandacht aan deze ontwikkeling, maar klaarblijkelijk liepen de zaken iets minder snel dan destijds verwacht.

Bron: De Standaard

De eerste 1.200 publieke huurfietsen verschijnen voor augustus in het straatbeeld van het Brussels Gewest. Later worden dat er 2.500 en op nog langere termijn mogelijk 5.000.

Er is al veel te doen geweest rond dit mobiliteitsproject waar de Brusselse minister van Mobiliteit, Pascal Smet (SP.A), de grote gangmaker van was. JCDecaux haalde de concessie binnen voor vijftien jaar, tot ongenoegen van de concurrentie.

JCDecaux is er gerust op dat het project nu goed op de sporen zit. ‘Als wereldmarktleider hebben we de knowhow’, zegt algemeen directeur Wim Jansen. ‘We doen dit al in zeventien steden waaronder Parijs, Luxemburg, Lyon, Wenen en Sevilla. Het reliëf in Brussel, het Belgische weer, de nog niet ideale ontoereikende infrastructuur: het zal niet beletten dat dit een succes wordt. Ons marktonderzoek laat wat dat betreft het beste vermoeden.’

De huurfietsen zullen verspreid staan over aanvankelijk 100 fietsstations, later 200. Zo’n station zal tussen 10 en 40 plaatsen tellen, waar je de fietsen elektronisch kunt vergrendelen. Ernaast staat een totem waar je met een betaalkaart terecht kunt. Je kunt een dagkaart of een abonnement nemen. Het eerste halfuur is altijd gratis, daarna loopt het tarief op van een halve tot twee euro per bijkomend halfuur.

Hoeveel het totale project precies kost, wil Jansen niet kwijt. Meer dan tien miljoen euro, laat hij zich ontvallen. Het mocht niets kosten aan de Brusselse overheid. Dus moet het door reclame bekostigd worden, om het betaalbaar voor de fietser te houden. Decaux mag daartoe op de fietsen en op de standplaatsen reclame voeren.

De kritiek dat het alle 4.000 bestaande reclameborden in Brussel nodig zal hebben en zo de facto een monopolie krijgt, veegt Janssen van tafel. ‘Er komen welgeteld 275 reclamepanelen aan de standplaatsen en 35 grotere borden op straatmeubilair. Niet overdreven.’

De critici zeggen dat het JCDecaux louter om de reclameborden te doen is en dat de fietsen bijzaak zijn. ‘Klopt niet,’ zegt Jansen. ‘De reclame dekt twee derde van de kosten, de gebruikers zijn goed voor een derde. Wij hebben er alle belang bij dat er massaal gefietst wordt.’

Dit project moet een katalysator worden voor het fietsen in Brussel. ‘Het zal er meer mensen toe aanzetten vaker de tweewieler te nemen. De politici zullen volgen en de weginfrastructuur verbeteren. In Parijs gaat het net zo’, zegt Jansen. ‘Als dit in Brussel lukt, moet het ook in het meer fietsgezinde Vlaanderen kunnen. Wij denken aan Antwerpen en Gent, als het stadsbestuur dat wil.’

De Brusselse Decaux-fiets wordt een robuuste uniseks tweewieler, die lichter is dan zijn voorgangers en die zeven naafversnellingen telt – een primeur. Dat zal van pas komen op de soms hellende Brusselse straten.

De Brusselse maatschappij voor openbaar vervoer, de MIVB, was een concurrent van JCDecaux voor deze concessie. Nu moeten ze samenwerken. ‘Geen probleem’, vindt Jansen. ‘Het nieuwe elektronische ticket van de MIVB – Mobib – is compatibel met ons systeem. Met een Mobib-kaart zul je op sommige stelplaatsen sneller een fiets kunnen huren en is het eerste uur gratis.’

De concessie werd aangevochten door de niet-gekozen kandidaat, het consortium van de MIVB, Clear Channel, Pro Vélo en het Franse Transdev. Zij vingen bot bij de Raad van State. Er loopt wel nog een zaak voor de Raad voor Mededinging, aldus Clear Channel.

Ook Brusselse gemeenten morren. Etterbeek en Schaarbeek trokken naar de Raad van State. Verwonderlijk: in Schaarbeek zijn Ecolo en Groen! mee aan de macht. ‘Wij zijn voor fietsverhuur’, zegt Groen!-schepen Luc Denys, ‘maar niet op de manier waarop Smet dit doorduwt. Hij dringt de gemeenten een contract op waarmee ze een deel van hun bevoegdheid moeten afstaan, onder meer over de plaats van de fietsenstallingen en de reclameborden. Daar kunnen we niet akkoord mee gaan.’

Toon/Verberg reacties

1 Reactie op “Gratis fietsen in Brussel?”

  1. Een vakantie in Sevilla bracht me op de idee om een huurfiets te introduceren in Antwerpen.(Alvast iemand die voorstander is). Ik ging dus op zoek naar meer info en vond deze site.
    Waarom toch altijd dat politiek gekibbel ertussen?
    In Sevilla werkt het goed, en er is weinig vandalisme op het eerste gezicht. Is het moeilijk om daar eens een licht op te steken en al dat Belgisch geruzie achterwege te laten?
    Het is echt een goed initiatief!

Geef je reactie

Je kunt de volgende XHTML tags: gebruiken <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>